Cuba Memahami Isu Syria

Kanak-Kanak Syria ada yang memegang senjata menggantikan bapa mereka yg syahid, tapi gambar ini Isaa 10 tahun bekerja bersama bapanya 10 jam sehari (kecuali Jumaat) membuat senjata bagi tentera FSA
Assalam.. masih ramai lagi ke orang Melayu Islam kat Malaysia ni khasnya yang masih jahil tentang isu Syria..!!?? Mungkin masih ramai yg tenggelam dlm dunia cerita² gosip artis (mcm ni → beautifulnara.com takde faekdahnye, takut² tambah dosa plak lg), hiburan, perihal buat duit (skit² dah laa), sampai jahil tentang isu umat Islam..!! Harap masih belum terlambat utk aku share skit walau pon isu Syria dah +/- 2 tahun bergolak..

Isu Syiria bermula ketika sekumpulan kanak² antara 10 - 15 tahun melukis graffiti atau menconteng dinding sekolah tentang 'Arab Spring' di Syria (jgn pulak ada yg tanya apa itu Arab Spring!). Graffiti yg dilukis kanak² tu berbunyi: "As-Shaab Yurid Iskaat el Nizam!" (Rakyat Mahu Menjatuhkan Rejim!).

Graffiti ni menimbulkan kemarahan kerajaan Basyar Al Assad, akhirnya kanak² ni ditangkap oleh tentera Basyar & anak² kecil ni dipenjarakan, disiksa dgn kejam, dicabut kuku kaki & tangan mereka, bila salah seorang darinya mati, emak bapa anak² ni menuntut mayatnya dan yang lain merayu untuk bebaskan anak² mereka. Namun tentera kerajaan Basyar membalas dengan penghinaan, (lebih kurang) "Kalau nak anak² kamu, serahkan anak² dara kamu!" dan dari situlah bermulanya kebangkitan rakyat khususnya Ahlul Sunnah Waljamaah, menentang kerajaan dan tenteranya yg kejam serta kufur - Syiah (yg menggagungkan Basyar seolah2 Basyar itu adalah sembahan mereka). Nama Basyar 'Al Assad' (Al Assad adalah gelaran diri dia dan keturunannya sendiri bererti 'Singa'). Sesetengah penentang tak menggelar dia seperti tu, tp menggelar dia Basyar 'Al Khinzir'.


Mujahideen

Free Syrian Army (FSA)
Para pejuang (Ahlul Sunnah) iaitu para Mujahideen memggelarkan diri mereka Free Syrian Army (FSA) 'Tentera Pembebasan Syria' pihak yang menyahut panggilan Jihad.. (menurut seorg ustaz) panggilan jihad dibolehkan bila kezaliman telah meghalang seruan Allah iaitu solat untuk didirikan dalam sesebuah negara. Dalam kes Syria ni kezaliman bahkan lebih kejam dari Isra-hell.. (apakah masih ada antara kita yg taktau??, rajin2 lah gi masjid dgr kuliah maghrib).

Tentera Pembebasan Syria (Free Syrian Army), FSA ini dibentuk oleh bekas tentera kerajaan yang berpaling tadah dari kerajaan zalim Basyar (yang kufur) kepada penyokong rakyat (Ahli Sunnah), juga terdiri dari sukarelawan Syria sendiri untuk menghabiskan sisa² usia mereka dengan berjihad fisabilillah, takde apa lagi yang tinggal melainkan untuk mati syahid sahaja (menang dapat pahala & dunia, mati dapat pahala & syurga). Juga beberapa individu yang datang utk sama² berjihad.

Apakah kita juga boleh turut serta berjihad dengan mereka, kalau diikutkan Hadis Rasulullah s.a.w dahulu pernah baginda s.a.w ditanya oleh seorang sahabat yang mahu turut serta dalam salah satu peperangan, maka ditanya Rasulullah s.a.w. bertanya sama ada shabat itu masih memiliki ibu, selepas dikata dia masih ada ibu, lalu Rasulullah s.a.w. mengatakan kepadanya berbakti kepada ibunya itulah jihad bagi dirinya.. wallahu'alam.

Pernah diceritakan oleh seseorang dari kumpulan rombongan Malaysia ke Gaza memberi bantuan sumbangan rakyat Malaysia, mereka bertanya kepada kepimpinan mujahideen di sana..
"Apakah kamu mahu kami (org luar) menghantar orang turut serta berjihad bersama kamu?", mereka jawab, "Tak perlu, biarlah kami yg pikul tanggungjawab di sini, hanya tolong DOA kan kami".
Pastinya persoalan yang sama juga pernah ditanya kepada mujahideen Syria. Maka marilah sama² kita amalkan dalam setap Solat & Doa kita dapat kita selitkan utk mereka, Ahlul Sunnah, para Mujahideen, Muslimin & Muslimat di Gaza, Palestine, Syria, Mesir, dan di lain² negara yang mana mereka dizalimi.


Dimana OIC ?

Syeikh Hasan Al-Banna
Sekadar pendapat perbadi: OIC masih dikuasai oleh kerajaan² yg takut 'Arab Spring' melanda mereka.. seperti kerajaan Arab Saudi (keluarga Sa'ud) takut mereka ingat mereka juga akan digulingkan rakyat.. ada khabar mengatakan mereka telah melonggarkan beberapa syarat bagi wanita seperti wanita sudah boleh mengambil lesen memandu (hahh..? baru kamu tau..?). Sebab tu ada suara² mengatakan mereka menyumbang kepada kejatuhan Ikhwanul Muslimin & membantu rejim tentera Mesir yg merampas kuasa. OIC juga dipengaruhi barat (takde power).. apatah lagi dalam keadaan beberapa negara Arab yang masih lemah selepas perubahan kuasa.

Oleh itu sangat² penting kebangkitan Islam dari Ikhwanul Muslimin, Ikatan Muslimin (Muslims Brotherhood) yang ditubuhkan pada 1929 oleh AsSyahid Syeikh Hasan Al Banna, dan secara rasminye diterima oleh rakyat Mesir melalui demokrasi secara sah dikatakan pertama dalam sejarah Mesir. Namun atas fahaman SEKULARISME + golongan Munafikun + Zionisme, Ikhwanul Muslimin (IM) pimpinan Dr. Muhammad Morsi dijatuhkan secara penipuan terancang kononnya rakyat memberontak taknak Morsi melalui berbagai isu dibangkitkan hanya dalam masa tak sampai setahun beliau memegang jawatan Presiden. Ini penipuan terancang guna media (ala yahudi).. kita kene alert isu umat Islam.

Harus juga diketahui, IM ini hanyalah sebuah pertubuhan bersifat NGO yang berdakwah untuk menegakkan Islam sahaja, mereka tidak memiliki tentera seperti yg difitnah oleh musuh² mereka, apatah lagi nak bekalkan senjata kepada FSA (tuduhan rejim Basyar & rejim perampas kuasa Mesir).


Kenapa Mesir ?

Mesir adalah tulang belakang Dunia Arab, sebab kekuatan kepimpinan Islam (Arab) berada di Mesir, jadi Israeliyah + USA (juga saki baki arab penyokong US) takut Tamaddun Islam kembali bangkit sepertimana zaman keagungan Islam dahulu menguasai dunia hingga tersebarnya ilmuan Islam yang maju dan menjadi 'pioneer' dalam semua bidang (tp cuba disembunyikan oleh barat & yahudi). Mesir juga sebagai sumber ilmu zaman ini, di mana ramainya tokoh ilmuan dalam berbagai bidang dan fatwa kontemporari juga dirujuk dari sana.

Jadi kenapa ada sebahagian negara Arab seolah² tak rela Islam sebenar memerintah Mesir melalui kerajaan Ikhwanul Muslimin kepimpinan Dr. Morsi..? Sebab kerajaan sesetengah negara Arab & Islam tu dah selesa dengan kuasa mereka dan takut (kononnya) Islam mungkin akan 'menggugurkan' kuasa mutlak mereka, mengambil harta² mereka serta menguasai minyak² mereka. Mereka juga seperti takut kuasa akan datang tak dapat diturunkan kepada anak keturunan mereka lagi. Sedangkan pemerintahan Islam berkonsepkan khalifah sebagai pemerintah sebenarnya berlaku adil kepada semua golongan. Inilah mungkin kesan besar selepas kejatuhan Empayar Uthmaniyah (Ottoman Empire), hingga syaitan & yahudi seolah² telah menjajah pemikiran mereka supaya terus berpihak kepada golongan² yang tak rela Islam kembali bangkit.


Kesimpulan

Jadi isu Syria seolah² seperti sengaja dibiarkan oleh Dunia supaya seluruh dunia tak perasan akan penindasan yang terus berlaku di Palestine, negara² Islam, dan membiarkan sekularisme terus berkembang di negara² Islam termasuk (Malaysia) & kapitalisme terus berleluasa bagi kepentingan perut² mereka sendiri.

Apakah mereka lupa bahawa masanya hampir² tiba setiap seratus tahun kejatuhan Islam, maka Islam akan bangkit semula. Kemungkinan dalam ramalan pihak² pengkaji, kejatuhan Empayar Uthmaniyah pada 1920an, maka dalam beberapa tahun sahaja lagi akan berlaku turutan akhir zaman - kebangkitan Islam seterusnya memerangi yahudi, keluarnya dajjal selama 40 hari (40 hari tp mampu sampai ke seluruh dunia kecuali Makkah & Madinah menyesatkan umat Islam), turunnya Imam Mahdi, Nabi Isa a.s., matinya semua para ilmuan bersama ilmu² di dada mereka, terbitnya matahari dari barat hinggalah huru hara kiamat dengan keluarnya api dari lautan dikatakan api ini akan menghalau manusia berkumpul ke suatu dataran seterusnya gugur bintang² dari langit dan hancurlah semuanya.. Wallahua'alam..

Note: apa yg dikongsikan di sini adalah dari pemahaman & pembacaan penulis.. boleh jadi pendapat, perkongsian, fakta di sini tidak tepat, atau dari sumber yg tak betul, harap dapat ditegur dan diperbetulkan, insyaAllah..

krdit img: http://www.huffingtonpost.co.uk/2013/09/10/syria-children-weapons-pictures_n_3898616.html#slide=2892739

No comments:

Powered by Blogger.