Gelas Pecah

ni air free yg diganti lepas kejadian
Smalam 29 march 2011.. mcm biasa aku gi ke 'kawasan permainan'.. iaitu tpt biasa aku antar job2 ku.. lepas deal ngan printer & settlekan apa2 patut aku pon lepak minum kat mamak yg femes kat simpang tu (tu jer restoran mamak yg ada pon). Biasanye aku dtg dgn partner, tp aritu aku sorg pasal partner aku settlekan benda lain. So smbil tggu partner aku dtg, aku order segelas nescafe O ais-separuh.. biasanyer aku order nes-O tarik jer sebab dah biasa jarang order berais.. cume kdg2 takleh tahan cuaca makin panas kat khatulistiwa ni so aku mmblasah nes-O ais ½.. tak laa sejuk sgt masuk perot, smbil tggu mmber tgh ondeway katanyer..

Lepak minum sosorg, layan tv besar yg ada situ.. tgk kiri kanan, keliling.. ada yg muka2 familia.. masing2 nmpak sibuk bsembang.. aku jer takde mmber nk join.. dlm 10+ minit cam tu nes-O ais ½ aku yg sejuk tak sejuk, suam tak suam dah pon separuh gelas.. minda sedang mengelamun smbil usha org2 keliling dgn topik diorg masing2.. tiba2 satu bunyi letupan agak kuat "POMM..!!" (sila imagine sendri bunyi tu) depan aku.. tekejut manusia aku dibuatnyer, tgk depan mata aku, atas meja.. gelas air aku td yg dah level separuh penuh pecah bederai.. blank skejap, tergamam a.k.a terkesima.. aku pandang org keliling suma mata tetumpu atas meja aku.. suasana skit senyap. Sorg cina duk dpan meja aku senyum jer smbil geleng2 kpala.. akak indon pekerja yg serve aku mula2 td trus suruh aku pindah tmpt duduk & offer air baru.. aku pon ikut jer laa duk meja lain.. smbil bersihkan serpihan2 kaca kat bju aku.. Nasib baik aku tak rase ada kaca terbang ke muka.. cek tgn, cuma ada luka kecik size pin-point kat lengan knan.. bersihkan serpih2 halus kaca yg masih melekat kat tgn.

sisa serpih kaca yg masih mlekat kat jari klinking
Kalo nak diikutkan.. ni laa kali kedua kes camni jadi kat aku.. gelas pecah meletop.. bukan retak.. tapi meletOp smpai org keliling pon tekejut.. (kalo minat nak tau teruskan baca, kalo tak sila ke paragraf seterusnyer). Kali pertama dulu penah blaku kat aku beberapa bulan thun sebelumnyer, jd kat satu restoran milik seorg customer aku. Masa tu tgh deal 1 job nak buat design utk sorg akak ni pemilik restoran tu (family biz) & juga sorg lawyer syarie (fulltime). Sambil discuss keje yg nak dibuat, aku ngan seorg lg mmber (partner aku) minum2 laa (free jer akak tu blanje). Lepas abis discuss & abis air nes-O tarik, gelas dah kosong pon.. tgh smbang tiba2 gelas yg dah kosong tu meletop.. mmg sumer org dkat ngan meja kitorg masa tu pon tkejut tatau nak ckp apa.. Pastu akak tu pon citer laa dia pon penah nampak kes gelas pecah meletop, dulu2 laa kat tpt lain katanya.. so aku tak laa fikirkan sgt.. tp masih lg misteri apsal gelas air aku meletop.. nak kata panas tak gak.. sejuk pon tak laa sejuk sgt.. nak kata org 'cuba nak buat magik' ishh takkan laa..

Apa2 pon aku rase teori sains laa.. mungkin tindak balas atom2 gelas kaca yg tak stabil kot. Yang pasti nasib baik pecah meletop bukan masa aku tgh teguk air.. kalo tak, serpih kaca terbang masuk mata.. errkkk tatau nk cakap.. alhamdulillah.. sofar takdak yg cedera.. (image gelas yg pecah tu tak sempat nak snap sbab dah kene klear)

kesimpulan:
  • mari kita tanya tok google : gelas meletop & glass explode
  • pastikan (bagi org muslim) baca Bismillah tiap kali nak buat sesuatu

No comments:

Powered by Blogger.