Ulang Tahun Ke-10 AdSense


Happy birthday Adsense..!! Google AdSense menyambut ulang tahun ke-10 tahun ini sejak 2003 AdSense diperkenalkan dan dibuka untuk publisher. Sejak dari 10 tahun lepas juga, peluang yang disediakan oleh Google ini menjadi suatu pemangkin dalam penghasilan kandungan internet atau Content Creations hingga berkembang-biaknya para blogger atau 'publisher' (pemilik akaun adsense), yang ghairah untuk merasai nikmat hasil dari AdSense.



Secara peribadi, Google berjaya menjadi penyedia iklan internet yang mendahului pesaing-pesaing brand yang lain, sama ada Yahoo, Microsoft atau yang lain. Google AdSense juga telah menjadi pengukur aras (benchmark) bagi para pengiklan dan para reviewer sebagai perbandingan. Bahkan juga menjadi standard model bagi penyedia iklan jenama lain dalam mengkategorikan jenis-jenis iklan yang disediakan, seperti CPM, CPC, cara pengiraan, pembayaran dan lain-lain.

Kini AdSense merupakan antara teras (core) dalam kejayaan serta keuntungan kepada gergasi internet tersebut melalui program AdWordsnya. Mereka mengatakan melalui blog Inside Adsense: "Komuniti publisher AdSense telah berkembang melebihi 2 juta dan pendapatan para publisher ini pada tahun lepas saja mencapai jumlah RM21 billion lebih atau $7 billion." (termasuk saya, alhamdulillah)

"The AdSense community has grown to include over two million publishers, and last year alone, publishers earned over $7 billion from AdSense"

Akan datang akan kita cerita lebih lagi pasal AdSense, insyllh.. sementara tu lihat apa yang mereka buat pada dashboard akaun adsense bila mana saya login.. ada classical game ping pong dlm versi dos..


Screenshot menunjukkan saya (Player) sengaja tewas 2 mata kepada CPU 3 mata sebab saja nak bagi adsense menang untuk meraikan ulang tahun mereka yang ke-10. #LOL

1 comment:

  1. If you are looking for a good contextual advertising network, I suggest you have a look at Clicksor.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.