10 Tips Google Earth



Antara Google Apps terbaik yang dihasilkan oleh gergasi internet ini adalah Google Earth.. Andai anda tak pernah guna Google Earth ini sila download & try, free..!! Kalau anda pengguna mobile Google Nexus sama ada phone Nexus 4 atau tablet Nexus 7 atau Nexus 10, pasti apps ni sudah sedia installed.

Berikut adalah 10 Tips Google Earth yang mungkin kita belum tahu:

Travel Through Time
Menjelajah ke Masa Lampau

Semasa anda sedang melihat ke mana² tempat terkenal atau bersejarah, cek di sebelah bawah - kiri (bottom-left) kalau ada tarikh atau tahun, cth: 1943, gerakkan mouse anda ke situ, akan ada pilihan "Click to see historical imagery from 1943". Kemudian tarik slider antara 'tarikh historical' tersebut dan 'masa sekarang'.


Measure Long Distance
Mengukur Jarak Jauh

Gunakan Google Earth ruler tool untuk mengukur jarak yang jauh. Ruler tool di menu atas, lukis satu garisan antara 2 tempat untuk mendapatkan info seperti dalam imej di atas.


Use Layers
Menggunakan Layer²

Google Earth menawarkan lebih dari sekadar bumi semata² melalui berbagai 'layers'. Anda juga boleh melihat dari imej satelite, melihat keadaan cuaca, mencari tapak warisan dunia, kapal karam, dan berbagai² lagi.


Guided Tours
Pengembaraan Berpandu

Tour Guide antara menu menarik yang terdapat dalam Google Earth ini di menu kiri, di bawah 'Place'. Anda juga boleh klik pada Tour Guide di mana² lokasi penjelajahan anda. Pastikan anda klik '3D Building' dalam menu layers untuk lebih realistik.


Flight Simulator
Simulasi Penerbangan


Klik 'Tools' dalam toolbar dan pilih 'Enter Flight Simulator', pilih aircraft anda. Anda tak perlu lagi scroll untuk mengelilingi dunia.. Mahu merasai pengalaman sebagai pilot guna joystick, sila cek sini.


Create & View Maps
Membuat & Melihat Peta

Antara yang menariknya Google Earth ini adalah kebolehannya menerima penambahan dari kita sebagai pengguna. Kita boleh menandakan tempat (seperti google map) - placemarks, polygons, paths dan imej pada mana² lokasi. Save dan export untuk di'share' dengan pengguna lain. Lihat di KMZlinks bagaimana mereka menambah maklumat ke Google Earth.

Build 3D Building
Membina Bangunan 3D

Kalau anda melalui kawasan yang belum ada bangunan 3D dan seumpamanya, anda boleh membina bangunan 3Dmenggunakan aplikasi percuma Sketchup (dulunya dimiliki oleh google juga). Mungkin anda nak try buat untuk kawasan perumahan atau sekolah lama anda mungkin..

Explore The Sea

Menjelajah Lautan

Cubalah menjelajah ke 70% kawasan bumi iaitu ke lautan. Anda akan dibawa (zoom) hingga dalam laut dan gunakan layers untuk mengetahui lebih lagi.


Explore Space
Menjelajah Ke Angkasa

Penjelajahan ke angkasa lepas meneroka planet², bintang, mana tahu anda mungkin menjumpai alien ☻


Google Earth Offline

Google Earth bergantung kepada sambungan internet atau online untuk menjelajah ke seluruh bumi, namun anda masih boleh view offline tapi terhad ke 2GB 'memory cache' diperlukan untuk view secara offline. Masa sedang online, pergi ke lokasi yang anda mahu view as online, lihat di sebelah bawah-kanan - 'streaming indicator' (lihat red arrow di imej atas).. bila indicator tersebut menunjukkan dah 100% load, maka boleh disconnect internet dan semua maklumat berkaitan kawasan tersebut boleh view offline.

Banyak lagi kelebihan dari Google Earth ini untuk di'explore'.. anda boleh cari kawasan² rahsia, alien, imej² pelik, dll.. seperti video di bawah..



source: google.com/earth  | mashable.com  | youtube.com

No comments:

Powered by Blogger.