Blogging & Iklan

Baru-baru ni saya ternampak satu topik catchy dari forum Cari.com.my yg memang dah lama gile tak masuk sana. Bila saya masuk & login semula setelah hampir 5 tahun tak aktif, nasib username (account) masih wujud, dan reply kpd beberapa topik 'pelik²' yg hanya ada di forum tu.. Lepas tu saya usha lak ke topik trending pasal dunia blogs dalam forum tu, ternyata perbincangan pasal top iklan di blog masih hangat dan makin ramai followers yg bertanya. Antara soalan favorite pasal adsense tips yg dibincangkan adalah berkenaan adsense untuk blog bahasa melayu.


Dollar to Ringgit x3
Ramai yg masih dok tanya pasal cara pasang iklan adsense dalam blog bahasa melayu pada user² yg dah pon berjaya pasang.. malah ada yg siap tunjuk screenshot lagi sebagai proof dah dapat hasil. Bagus sebagai motivasi kepada newbie, tapi pada saya personally, sebaiknya tidak digalakkan menunjukkan (screenshot) pendapatan kita hasil dari adsense kepada public. Sebab Google tak berapa suka publisher (adsense user), menunjukkan atau memberitahu hasil income mereka kepada umum, ada dinyatakan dalam T&C adsense, pendapatan kita mestilah dirahsiakan. Sebab tu ramai publisher / blogger yang tak nak share atau bgtau pasal berapa pendapatan mereka, ni syarat yg mereka dah declare 'I agree to the terms & conditions'.

Google amat mementingkan contents, bahkan sesiapa pon dari internet user termasuk anda dan saya sendiri bila masuk sesuatu website, kita mahukan contents, updates, latest news, new comments & replies, utk kita semua belajar sesuatu atau mengetahui 'whats up' on the site. Atau secara lebih pro, 'what's worth sharing', walau hanya sepotong ayat - boleh dihuraikan menjadi sebuah topik yang berbaloi untuk dikongsi.

Content posts yg cerita pasal pendapatan sendiri dan tunjuk bukti pendapatan seolah-olah sebagai syarat kita memperbanyakkan post² kita sendiri (utk menaikkan sedikit ranking) tanpa mengutamakan kualiti sumbangan kita kepada dunia internet. Maksudnya, seolah² kita menyemakkan data² online yg sudah sedia sesak di World Wide Web. Boleh tunjuk bukan tak boleh (with limited condition), tapi jangan kerap, sekali dua cukup. Maaf andai anda tak setuju atau mungkin rasa my opinion tak sesuai dgn anda. Please bear in mind to always sharing good contents, good posts, Content Is King, remember..? Just make sure its Pure & Original.

Layan video dulu, What Is Adsense..?

Ok, saya nak share ikut teori saya sendiri macamana nak gunakan adsense dalam blog bahasa melayu. Saya dah baca cara² yg diajar dan tips² yg diberi oleh otai² adsense publisher. Kebanyakan mereka bagi pendapat yg sama, iaitu tidak digalakkan atas sebab;
  1. Mungkin akan dibanned oleh pihak G.
  2. Adsense di blog bahasa melayu dikatakan tidak memberikan revenue yg tinggi, yeke..?
  3. Blog bahasa melayu dikatakan takkan dpt approval masa nak apply adsense akaun.. betol, tapi..
Ketiga² list di atas yg jadi dilema besar kpd para sahabat kita yg baru nak cuba² apply.. Tahukah anda kalo saya katakan kita boleh atasi masalah tu dengan sedikit kreativiti minda dan sedikit usaha, ya usaha mmg kene ada, bergantung kepada minat anda - 'passion rules the game'.

Insyllh saya akan sambung cara macamana saya mula² apply dan aplikasikannya dalam main blog saya (selfhosted wordpress), sampailah ke blog yg skg ni, mindloading. Cara yg saya fikir, research, trial & error sendiri since 2004 kalo tak silap.. pernah gak mengalami beberapa masalah dan kegagalan.. but 'Impossible is nothing'.. keeps on sharing..

p/s: sebahagian cara² tersebut masih menjadi rahsia para publisher atas sebab keselamatan pada blog² mereka, mungkin.


credit: image - http://news.malaysia.msn.com/regional/article.aspx?cp-documentid=4797640

No comments:

Powered by Blogger.