Cara Blogger Jana Income Melalui Web Hosting


Bagaimana dengan membeli WebHosting boleh menjana income secara berterusan..? Bagaimana seorang blogger menjana 'income' dari sebuah blog ke beberapa website dan membuka online store.. Andai anda seorang blogger tegar, teruskan membaca..

Mari kita lihat proses berkaitan dari permulaan seorang blogger biasa, yang bermula dengan Blogspot, tetapi lama-kelamaan setelah memiliki followers, akhirnya mengorak langkah dengan 'upgrade' blognya ke taraf tinggi, hingga menjana 'income' dari berbagai sudut, blog, website, online store dan servis-servis yang ditawarkan diblognya.


WebHosting biasanya datang dengan cPanel (untuk Linux pakej), dengan memiliki kelebihan² yang banyak untuk membina bukan sekadar Website, Blog, eCommerce, Forum, CMS, Email, Gallery, Online Storage, backup dan berbagai² lagi. Semua ini boleh mendatangkan pendapatan kepada pemilik Web Hosting itu sendiri.. cuma kene pandai pilih Web Hosting yang mampu memberikan support terbaik 24/7.

cPanel - dashboard webhosting, bila anda sudah memiliki webhost anda sendiri..

Apakah langkah² ke arah itu

Sebelum saya kongsikan maklumat di bawah, sekadar untuk pengetahuan anda, saya juga memiliki unlimited webhosting saya sendiri yg telah saya maintain sejak 2010 hingga kini (maaf saya tak boleh share domainnya disini, tp kalo saya reveal mungkin ramai yg familiar), selain dari blog berplatformkan blogspot yg anda baca ini.. Hosting yg saya beli dan gunakan itu dah pon hampir 5 tahun, dan saya rekemennya dibawah ni..

  1. Membeli Web Hosting, pastikan pakej dengan Free Domain Name - yoursite.com

    Rekemended Unlimited Hosting ↓
     
  2. http://angel.exabytes.com.my/idevaffiliate.php?id=3200746_14_1_54

    Kelebihan Exabytes EBiz Gold Unlimited ini antaranya pakej 'unlimited', harga ok, company Malaysian, mudah nak hubungi andai ada masalah, reliable dan memiliki fasiliti hardware mereka sendiri.
    Saya juga menjual semula ruang webhost saya (pakej unlimited) utk pelanggan sekali dengan menawarkan khidmat membina website utk mereka, semuanya berada dalam cPanel webhosting tersebut.. jadi di situ saya dah dpt pulang modal utk harga webhost setahun.

  1. Mengaktifkan (install) Wordpress dari cPanel web hostingnya anda - hanya dengan beberapa klik sahaja.

  2. Login masuk dan setup Wordpress yang telah diinstall dengan domain yang telah dimiliki - masuk ke Dashboard dan setkan Theme (boleh search free theme atau guna yang sedia ada), Widget, dan lain-lain yang berkaitan.
     

     
  3. Cari Plugin Pindah Blogspot Ke Wordpress - Sekiranya anda sudah membuat keputusan (anda pasti akan merasai pengalaman baru berblogging), maka boleh search plugin ini → Blogger To Wordpress Redirection plugin.. install melalui Dashboard Wordpress anda sahaja dan activatekan..



    Tutorial bagaimana nak bertukar dari Blogspot ke Wordpres walaupon followers anda masih link dari domain blogspot yang lama. Plugin ini akan redirect links ke blog lama anda secara automatik ke blog baru anda.. takda masalah..

Pendapatan Dari Web Hosting

Setelah berjaya, anda sudah boleh mula memikirkan untuk menjana pendapatan seperti:
  • Menawarkan khidmat yang sama - Khidmat Pindah Blog dari Blogspot ke Wordpress untuk sahabat atau followers anda (seperti mana yang anda telah berjaya lakukan bagi blog anda sendiri).
     
  • Dalam masa yang sama anda boleh Menjual (limited) Hosting (contoh 10GB) di ruang Unlimited Hosting anda kepada followers anda, dengan tawaran free domain & email untuk mereka pada harga menarik, katakan RM200 untuk 1 Domain + Hosting 10GB + Email.. (saya sendiri memiliki beberapa customer yang berhosting dengan Unlimited Hosting saya).
     
  • Andai dalam setahun anda boleh menjual 20 Hosting dengan domain, maka anda sudah mampu perolehi RM4000, sudah cover kos Hosting anda sendiri.. siap untung lagi.. cuma jangan tamak, takut nanti tak terhandle kalau banyak sangat hosting & domain org yang kita kene jaga :)
     
  • Selain dari itu, anda boleh menawarkan khidmat Design Blog Banner, atau install script dan yang berkaitan pada kadar sesuai.
     
  • Anda juga boleh membuka Online Store anda sendiri dengan menjual produk anda atau produk affiliates. Iaitu dengan setup Sub-domain, contoh - store.yourdomain.com. Setup Sub-domain adalah percuma tanpa perlu membeli domain baru, hanya masuk ke cPanel dan,
     
  • Anda sudah boleh cuba apply dan memasang AdSense, pastikan blog anda kemas, menarik, mengandungi isi yang berkualiti.. ataupun anda boleh cuba dengan teknik Adsense tanpa Website dahulu, setelah berjaya baru pasang dalam blog anda.
     
  • Selain Adsense, ada berbagai lagi ads provider yang menawarkan iklan untuk publisher yang boleh anda cuba, seperti..



  1. Innity (Asia Pasifik, susah apply - requirement tinggi)

     
  2. Chitika (global, mudah apply)

     
  3. Infolinks (global, text based, mudah apply)

     
  4. Komli (Asia pasifik, mudah apply)

     
  5. H12 Media (global, min $5 payout, mudah apply)

     
  6. Nuffnang (paling tak bagus, sorry to say;)

  7. RevenueHits (global, mudah apply) New Recommended

Kesimpulannya

Jadi anda sudah faham bagaimana konsep bloggers menjana pendapatan melalui pembelian Web Hosting, hanya bermodalkan Unlimited Web Hosting, mereka terus fokus, belajar & enjoy dengan apa yang mereka lakukan.. seolah² duduk rumah buka internet dan maintain website² dibawah jagaan mereka, promote iklan, sambil boleh buat kerja lain atau tulis eBook dan jual.. itulah rahsia yang mereka tak bagi tahu :)

4 comments:

  1. artikel yang panjang lebar tetapi penuh dengan fakta2 menarik dan bermanfaat. harap dapan menjadi pedoman untuk sesiapa yang ingin menceburi bidang ini untuk jana income melalui web hosting

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks sharing. Selecting a good web hosting is very important, you first need ensure it give 99.9% uptime guarantee to have good visitors experience when browsing your website. Free SSL certificate is another benefit since Google announced that having an SSL certificate installed on your website will increase your ranking position. While free domain, 24/7/365 Support and money back guarantee are truly extra benefits for you with no worry on what you pay for. Here a good web hosting review
      www.best-web-hosting-for-companies-website-and-wordpress.com

      Delete
  2. Are you trying to make cash from your visitors using popup ads?
    In case you do, have you tried using PopAds?

    ReplyDelete
  3. If you are looking for a good contextual ad network, I suggest you have a look at Chitika.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.