Sketsa Pelangi


Al Kisah.. warna-warna utama di dunia ini pernah bertelingkah dek kerana berbangga & bermegah-megah dengan kelebihan & keunikan masing-masing. Perbalahan mereka semakin hangat & panas sehingga akhirnya turunlah hujan dengan selebat-lebatnya.

Hujan cuba mendamaikan sekelian warna daripada terus berbalah dengan menawarkan buah fikirannya. Kata hujan: Kenapa mesti berbalah & bertelingkah? Sampai bila nak duduk macam ni?? Bahagiakah hidup sebegini? Kamukan bersaudara? Cukup cukup sudahhh..

"Apakata Kalau saya cadangkan kamu semua BERGABUNG & BERSATU? Kita buang yang keruh dan ambil yang jernih..."

"Apa?? Bersatu???, bolehkah..? Macam mustahil jer.. Jangan main-main dengan kami.."

"Insya Allah boleh. Tak cuba tak tahu.. Saya tak ada kepentingan apa-apa. Sekadar beri pandangan sahaja. Dengan bergabung rasa yakin kamu semua lebih cantik, dipuji dan dihormati.." jawab hujan dengan tenang.

"...format penampilan ini saya namakan PELANGI.. kamu semua mestilah sepakat dan bersatu hati sewaktu menjayakan penampilan ini. Ingatlahh.. kamu semua sama penting dan sama hebat. Baiklah.. kamu boleh mula sekarang..!!"

"BISMILLAHH.." Warna-warna utama itu pun mula mengambil tempat masing-masing.. tak berbalah lagi.. tak bertelingkah lagi. Semua nampak ceria & ikhlas.. masing-masing sepakat & muafakat dan akhirnya..

"SUBHANALLAHH.. TABARAKALLAHHH.. cantiknyaaa.. indahnya.. tahniah wahai PELANGI.. kamu semua memang hebat dengan penampilan dan kesepakatan ini.."

"Terima kasih hujan..Terima kasih di atas buah fikiran."

"Sama-sama.. Semoga kamu semua terus istiqamah dengan permufakatan & perpaduan sebegini pada masa akan datangg..!! Jumpa lagi Pelangi..!! Wassalam.

shared from Ustaz Amal

Alhamdulillah syukur kepadaNya yang telah membantu kita menempuh segala macam dugaan di tahun 2012.. Semoga Allah memberi lebih Pelangi di Tahun 2013 ni.. Insya Allah..
Selamat Tahun Baru 2013

No comments:

Powered by Blogger.