Customize Adsense for Search Result


Customize Adsense for Search Result anda untuk meningkatkan CTR (click through rate). Iaitu kadar klik pada satu² page tersebut dibahagikan kepada kadar jumlah page tersebut dipaparkan. Contohnya, katakan 'Home' page anda dipaparkan +/-1000 kali sebulan, tapi kadar klik di 'Home' page anda sekitar 10 klik dalam masa sebulan tersebut, maka kadar CTR anda adalah 10(klik)/1000(paparan impressin) maka 0.01 CTR bagi page 'Home' anda, sangat rendah.

Ok, apa yang istimewanya pada Adsense for Search Result page adalah, ianya mungkin kurang kadar paparannya (bagi visitors) sebab search result bukan page sedia ada tetapi adalah page yang dijana oleh keyword search dalam site anda, dan google search script akan memaparkan page result tersebut secara 'on request' bersama iklan adsense anda.

Bermaksud search result tersebut tidaklah tinggi kadar paparannya tetapi apabila adanya klik dari visitor maka kadar klik (CTR) berbanding paparan page tersebut menjadi tinggi. Apabila tinggi kadar kliknya berbanding search result page tersebut dipaparkan, maka CTR nya secara automatik adalah tinggi berbanding page² biasa yang lain di blog / site kita. Dan disinilah kita boleh manfaatkan peningkatan revenue dari adsense kita. Persoalannya bagaimankah kita nak tingkatkan CTR Adsense for Search (result) site kita..? Designnya supaya kelihatan natural.
Google telah mengemaskini beberapa setting di akaun adsense termasuklah search result, yang mana saya perasan search result yang di'default'kan settingnya lebih memihak kepada visitor. Iaitu paparan iklannya jelas terasing dari 'result' search itu sendiri, dengan wujudnya background berwarna kekuningan (pada setting white bckgrd search result). Maka adalah sangat bijak untuk kita 'customise'kan page search result kita supaya iklan dan senarai search result akan lebih kelihatan naturally blend. Seterusnya akan meningkatkan 'click through rate' kita.

Sila perhatikan apa yang saya cuba kongsikan secara bergambar di bawah, dan dalam masa beberapa hari kelihatan ada peningkatan hasil dari Adsense for Search.

Login to your Adsense akaun & follow #1 #2 #3 #4 spt di atas


#5 Access more advanced search features.


At the Control Panel page > Basic setting.
#6 Default setting for Show thumbnail is enable.
Tips: Disable Show Thumbnail will make your search result blend with your ads.


#7 Look & Feel - This is the key point to 'make up' your search result page.
#8 Customize it..!!


your're advisable to try it live.. go to your site/blog, type any keyword in your search box & search it to open the Serach result page.. and see the setting that will take place live online.. you will like it
#9 change the color & experiment until you satisfy (regenerate your search to see the changes)


Well, this is the customized search result generated (for my other website, not this mindloading).
Compare it with the default search result screenshot as the first image, top of this post, see the different.
Anyway, pointnya di sini adalah visitor tidak nampak iklan di bahagian atas tersebut sebagai iklan, inilah yang akan meningkatkan CTR untuk adsense for search anda.

Sekiranya visitor yang datang ke blog/site anda menggunakan Search box lebih kerap, maka anda mampu meningkatkan revenue adsense anda melalui Adsense for Search, berbanding 'iklan tetap' di page² lain yang dah diketahui oleh mereka.. Jadi sebagai Adsense Publisher, cuba² lah menggunakan kelebihan Google Search untuk blog/site anda. Di main blog saya di sana, hasil dari Search, kdg² sampai 75% dari keseluruhan pendapatan sehari.

Walau apa sekali pon, Content still Is King. Dan ingatlah gunakan blog anda sebaik²nya, JANGAN menyebar kisah mengumpat hal orang lain, artis, politik, apatah lagi kisah menjana dosa. "Sampaikanlah dariku walau hanya sepotong ayat" -Muhammad S.A.W.

Note: saya tidak boleh menyatakan di website mana eksperimen customize Search Result tips yang saya gunakan ini (sbgi screenshot di atas) atas beberapa sebab, harap maklum.

No comments:

Powered by Blogger.