2 Juices, 1 Mocha Milo & A Cup of Coffee - Part 1


On my way back home yesterday after I bought some food for dinner, there's a woman [my neighbour actually] at the corridor in front of the elevator greet me and asked for helps. I was thinking this women [looks like an Indonesian] is my neighbour if I'm not mistaken. Is they my new neighbour..? Anyway she said her friend need helps inside the house, and I asked her what kind of help..? I was thinking again are they just moved in the house (next to my home).

Ok my english is very bad.. shift to bahasa laa pulak hoho.. Aku baru lepas dari beli makan malam [tapau laa] keluar lif at level 13, perempuan ni [aku rasa dia org seberang] menyapa aku nak minta tolong sikit kata dia.
"Tolong apa..?" aku tanya..
"Tolong pasangkan kunci pintu". kata perempuan ni.
Sambil aku tgh nak bukak kunci pintu rumah aku, aku agak blurr, [nak tolong pasang kunci??]. Aku tanya dia, kenapa..? Lepas tu dia masuk dia panggil seorg lagi perempuan datang dari dalam. Perempuan yang lagi satu ni [kire home mate dia laa] muncul kat depan pintu rumah dia yang bersebelahan dgn pintu rumah aku, sambil tanya kat aku yg tgh bukak mangga grill rumah aku.
'Bang, abang busy tak..? Saya nak minta tolong.."
kata perempuan yang baru muncul dari dalam rumah tu. [haahh cantiknya..] seorg gadis aku rasa baru balik kerja kot sebab masih pakai baju kurung dgn gaya rambut yg masih terikat rapi..
'Err.. taklaa busy kenapa..? kontrol ;) memang aku tak busy pon actually.. for sure aku memang agak boring sejak duk sorg2 kat umah..
"Saya nak minta tolong abang pasangkan kunci bilik saya boleh tak, kalau abang tak busy?" tanya dia lagi..
"Ooh.. kejap ye.." aku balas..
"Kunci pintu bilik saya rosak, kalau abang boleh tolong pasangkan.." macam beria2 dia nak minta tolong ni.
"Tapi takpe laa kalau abang busy". kata dia lagi..
"Tak.. kejap.. kejap jer.. bagi saya masuk rumah dulu.." aku cuma nak letak tapau yg aku beli tadi dulu kat dalam rumah..
"Oo ok.." kata si awek cun ni..

Then aku datang semula masuk rumah diorg bagi salam, bila dah konfirm diorg pelawa, aku masuk sambil suspen gak.. manatau kot2 trap ker apa.. Terus awek ni tunjuk kunci door knob baru yg dia beli nak ganti dgn yg lama dah hilang anak kuncinya..
"Ooh, nak tukar ni.." kata aku mengkonfirmkan pertolongan apa sebenarnya..
"Tapi saya tak pandai nak tukar benda ni" ya aku agak ragu2 nak tolongkan buatkan walaupon aku ikhlas..

Memandangkan dia ni macam mengharap sangat, yelah nak tidur malam ni kene kunci pintu bilik. Kata dia rumah tu ada 2 family - 2 pasangan suami isteri & dia sorg, bujang..  so kene laa kunci bilik kan.. tapi aku lak yang suspen, sebab dah laa dia ni cun buat aku tergoda [walaupon aku kontrol huhu..], aku suspen takut aku kecewakan dia, takut aku gagal pasangkan door knob tu.. masalahnya aku dah masuk rumah dia dan aku mesti selesaikan masalah tu. Aku mesti buat sampai berjaya..!! Ahh damn perasaan negetive buat aku suspen, kalau aku gagal, aku kecewakan dia & aku sendiri akan kecewa, bila2 akan datang kalau aku terserempak dgn dia sure aku malu..!!

Masalah utama dia, aku tak pernah buat kerja ni sorg2, pernah laa buat lama dulu berdua dgn seorg sahabat, yg mana sahabat aku tu lebih tahu dari aku.. Sambil belek2 tombol kunci lama pintu dia [yg masih terpasang nak kene tanggalkan dulu] aku dok fikir, macamana nak bukak benda ni satu hal.. nak pasang yang baru lagi satu hal.. Sambil awek cun ni berdiri sebelah aku dok tengok sama sambil tanya 'Boleh ke bang?'.. ahh tergugat kelelakian aku kalau jawab takleh [tu adalah sifat natural seorg lelaki ok] ahaha..

Secara terus terang aku jawab selamba, "Saya cuba laa ye, harap2 boleh laa.." ;)
"Ok" kata dia sambil sembang2 pasal house-mate dia yg bilik tu bilik ni.. dia bgtau dia kerja sana, tanya aku kerja apa, kampung mana, family berapa org, anak2 aku berapa org.. ahahaha aku kata aku duk sorg takde anak2, takde kakak [wife] lol.. Lagi dia cakap husband kakak bilik ni takde nak minta tolong, husband kakak tadi tu [yg mula tegur aku minta tlg tu] pon tak balik lagi.. bla bla bla dia citer.. sambil aku masih tenang dlm menggelabah nak settlekan masalah tombol pintu dia tu huhuhu.. [rupa2nya dia orang jakarta dah 15 tahun duk KL] oh my.. but u're so sweet girl next door..

"Ehh bang kene bayar ker ni..? hehe saya bukan ada duit kalau nak bayar pon.." dia berguarau ker tanya ikhlas tu..?
"Ehh takde laa.." pantas aku jawab, tak ter fikir lak aku nak mintak upah, yg aku fikir macam mana nak settle kan masalah ni weyy.. lol..

nanti laa sambung part 2 lak insyllh, kalo nak tau sukses ke tak.. zzz z. z.. z...

---update---


tak lama lepas aku suksess tolong pasangkan 'door knob' bilik dia, selang beberapa hari lepas tu terserempak dia tgh pindah barang, aku tanya apsal nak pindah pulak.. kata dia,
"Rumah lama tu dulu rosak, sebab tu saya pinda sekejap sini, tapi skg rumah tu owner dah repair, saya pindah semula rumah lama, senang skit dekat ngan tpt kerja"

aku jawab..
"ooooo ok". (blurr)

moral of the story.. at least aku tau pasang door knob.. lol

No comments:

Powered by Blogger.