Dream - It's All In Your Mind

Controlling your mind - mengawal minda anda.. 'Anda adalah Raja kepada diri anda sendiri'.. Andalah yang menggerakkan dunia ini sebenarnya.. semuanya bermula dari dalam minda yang mencetuskan kehendak dan arahan.. "It's all in your mind". Apa yang kita fikirkan, itu lah yang akan kita dapat (Law of Attraction)..

Pada sesetengah anda mungkin saya membawa topik yang agak berat untk difahami, tapi setujukah anda bahawa pemikiran yang (sesekali) berat itu sangat bagus untuk merangsang minda / otak. Biarkan sel-sel otak kita berfungsi, dengan berfikir secara positif, jangan semakkan otak kita dengan perkara-perkara mengarut, gosip-gosip bullshit (sorry to say), kalau tak sel-sel otak ini akan jadi bengap atau mungkin mati dan ini suatu kerugian yang sangat besar ;) ..the more we think the more we understand..

Dream Dalam Dunia Hiburan


Ok mari berfikir, pernahkah anda fikir akan maksud nama DreamWorks (mesti biasa nampak image atas tukan), perasankah anda tagline Honda - 'Power of Dreams' dan beberapa lagi nama-nama besar yang berkaitan. DreamWorks as the name given, start with a 'Dream' of course, dreams that planted in the mind of the owner. Sudah semestinya Spielberg menjuruskan keinginannya untuk menjayakan 'impian' ini (the dream) tersebut menjadi kenyataan, sehinggalah terhasilnya DreamWorks.. tak perlulah kita kaji macamana dia berfikir.. sekadar berkongsi tentang bagaimana semua tu bermula. The.concept is to plant the dreams, 'the BIG Idea' in the mind.

Dream Dalam Perniagaan


Same goes to this Japanese automotive company named Honda, 'The Power of Dreams' - Kehebatan Impian yang menjana realiti.. semuanya bermula dengan impian.. impian yang telah jadi realiti bagi Honda dan selayaknyalah Honda berbangga dengan impian yang menjadi kenyataan digunakan sebagai tagline / motto company 'The Power of Dreams'.. dan banyak lagi kisah-kisah hebat yang mungkin anda lebih tahu..

Sebenarnya topik ni taklah berat sangat nak fahamkan..? haha.. ok let us try to go much deeper on the concept of planting dreams in the mind.. don't worry it won't blow your brains out .

Memahami Dream Melalui Filem


Pernahkah anda menonton movie title Inception..? How about The Matrix..? Probably these two movies quite hard to be understand but these kind of movies are indeed very good movie. We just need to understand the core concept they're trying to show. Semuanya berkaitan dengan permainan idea & minda.. The idea & mind control. lets see & listen to what they say in this movie..



Dalam movie Inception ni, teorinya terlalu berat untuk direalitikan.. dimana proses untuk masuk ke dalam minda separa sedar, 'subconscious mind' pertama (1st. layer) pihak musuh adalah suatu yang mudah tetapi tidak selamat bagi tujuan mencuri idea musuh tersebut.. so the hero going extra deeper, dari 1st. layer of subconscious mind ke 2nd layer subconscious mind musuhnya (kononnya) supaya dia tidak dapat dikesan untuk mencuri idea dalam minda simusuh tadi.. tapi bila sudah dikesan (kantoi), dia merancang untuk masuk lebih dalam dari 2nd. layer of subconscious mind ke 3rd. layer dan menukar perancangan asalnya, dari mencuri idea musuhnya itu kepada menanam idea palsu ke dalam minda musuh (sebab musuhnya tu dah locked ideanya takleh dicuri), kiranya macam bagi virus trojan dlm minda musuh laa supaya mudah di control & manupulate..

So this movie banyak menunjukkan scenes diorang berada dalam subconscious mind, bukan dalam realiti.. di mana dalam subconscious mind kita boleh imagine whatever we wanted to.. if they want to destroy the city just imagine in the level of subconscious mind.. something like that.. Sama juga dengan movie The Matrix, but the movie much more complicated, still the same concept of subconscious world, because of movie, the creativity are too high.. thats all.. So what is the purpose..?

Apakah itu Subconcious Mind..!!?


Inilah yang saya ingin bincangkan sebenarnya, andai anda berminat nak tahu secara santai sila usha post Minda Separa Sedar atau Subconscious Mind..

note: sekiranya anda tak faham langsung / not interested / whatsoever, sila abaikan semua di atas ☺ But keep Positive Thinking in your mind.. | Always inspired with a powerful quote by Napoleon Hill: 'What the mind can conceive and believe it can achieve'.. Are sharing is really caring..?


img src: http://www.star-collector.net

No comments:

Powered by Blogger.