Bukti Kenapa Anjing Tak Boleh Disentuh..!!?


Anjing boleh jadi pembawa parasit jangkitan kepada haiwan ternakan dan manusia seterusnya menjadi pembunuh - National Geography.
Melalui video National Geography ini, lihat bagaimana mereka membuktikan parasit yang bertelur dalam badan anjing dan menjangkiti haiwan ternakan, serta boleh juga kepada manusia melalui sentuhan dan jilatan anjing. Bila sudah berjangkit, (seekor sahaja) parasit ini akan menetaskan berpuluh² ribu telurnya dalam organ haiwan atau manusia, seterusnya maut.




  • Parasit ini adalah sejenis tapeworm, cacing pita yang hidup dalam usus anjing..
  • Parasit ni boleh menghasilkan beratus² telur sehari..!!
  • Tapi telur² parasit ni tak boleh matang dalam badan anjing, jadi telur² ni mesti dipindahkan ke perumah baru dari jenis herbivor, pemakan tumbuhan untuk meneruskan kitaran hidupnya..
  • Mangsa yang biasa adalah haiwan ternak..
  • Mangsa sebagai perumah baru bagi telur² parasit ini akan menetaskan larvanya, dan beratus atau beribu² larva ini akan 'bergerak' diseluruh tubuh perumah baru (haiwan atau manusia) seterusnya sampai dan membiak di usus kecil (intestines).
  • Seterusnya bagi setiap telur atau larva ini akan menyebabkan timbulnya cyst, iaitu ketulan² bonjol dalam usus atau paru² yang mengandungi telur² baru parasit.
  • Cyst atau ketulan² penyakit ini perlukan pembedahan untuk dibuang, tapi risikonya tinggi. Seandainya pecah ia menyebabkan maut kepada pesakit.
  • Jangkitan terhadap manusia juga boleh berlaku melalui sentuhan antara anjing dan manusia, kerana anjing kerap menjilat² tubuhnya sendiri.
Lihat video pada timeline 2:30..


Did You Know? Dogs often get parasites at some point in their life.
Some dog parasites can infect and transmit diseases to humans. source

The hydatid tapeworm commonly infects dogs. A person who comes into contact with infected dog faeces may contract hydatid disease, which is when cysts form in vital organs such as the liver. Hydatid disease is a serious and potentially fatal condition. Symptoms may occur a long time after the initial infection.. source

Credit: http://en.wikipedia.org/wiki/Echinococcosishttp://www.petsandparasites.org/dog-owners/overview

No comments:

Powered by Blogger.