Blogging Saham Akhirat

Aku suka komen pada blog² para blogger andai ada sesuatu yang aku nak kongsikan di situ. Dan kalau aku komen, aku akan bagi point² yang aku nak sebut atau bangkitkan, aku tak bagi komen skema macam kebiasaan orang yg komen macam nak mengampu tuan punye blog (aku tau laa diorg komen tu semata² nak trafik link jer sebab tu komen skema cam mengampu, sorry to say, #DamnItsTrue). Komen² aku kat blog² dia orang mungkin sikit pedas, tapi keseluruhannya aku komen secara jujur, tak menjatuhkan tuan punya blog pon, walaupon agak panjang berjela, tapi bila dia orang baca dia orang akan faham maksud dan point² yang aku bagi. Alhamdulillah selalunya tuan blog tersebut akan approvekan komen aku, kira 18SG laa macam ada unsur² 'slap' tapi aku sekadar menegur secara umum, bukan kondem. Etika tetap kene jaga.. Tapi tak perlu laa aku bagitau blog mana, kira antara blog (yg mungkin) kategori good ranking juga laa.



Ok itu hanya sebagai mukadimah.. Kali ni aku nak share satu perkara pada setengah orang hanya isu remeh saja, tapi pada yang benar² faham, merupakan satu isu besar juga. Apa dia..? Perihal Niat kita ber'blogging'. Sudahkah anda 'berNiat' dalam aktiviti blogging hanya kerana Allah. Dalam kita begitu asyik berkongsi info di blog² kita dengan tujuan untuk menyampaikan kebaikan..? Alangkah ruginya andai anda belum berniat blogging yg baik² itu dengan niat Lillahi ta'alaa. Kalau belum cepat2 laa pasang Niat untuk kita berkongsi setiap kebaikan dan ilmu² berguna melalui blog kita hanya Kerana Allah Ta'ala. Sangat penting sebenarnya supaya insya'allah kita dapat pahala dalam aktiviti blogging kita, jadi taklah sia² kalau kita blogging yang baik² tanpa niat kerana Allah.. rugi.. Insya'Allah pahala (kurniaan Allah) dapat kita perolehi mengalir hasil dari manfaat kepada para pembaca dan followers kita bahkan berterusan masuk ke dalam akaun catatan amal kita bila mana followers kita share pula ke blog² dia orang. Bila mana mereka juga share (kongsikan) contents kita tersebut, mereka juga dapat pahala dan kita dapat lagi pahala atas pahala mereka. Umpama skim piramid semakin banyak 'downline' pembaca & follower yang share semakain bertambah pahala serta keberkatan melalui usaha perkongsian kita. Inilah yang dinamakan saham akhirat. Sebab selagi ilmu perkongsian tersebut terus disemai dan diambil manfaat walau jasad kita telah tiada di dunia ini lagi, maka itulah amal jariah dan/atau ilmu berguna yang mampu kita sebarkan.. wallahu'alam..

Pernahkah anda copy & paste ayat / kontens yang baik dari blog / website orang lain ke blog anda..? Mungkin pernah (ramai yang biasa share termasuk ke facebook / twitter). Beruntunglah tuan punya konten asal yang isinya dikongsi pula oleh kita, sebab pastinya tuan punya konten asal tersebut dapat pahala (dengan sifat Allah yang Maha Pemurah) hasil dari tersebarnya ilmu (kontens yang baik tersebut). Oleh sebab itulah kita harus 'mewajibkan' diri kita (sebagai blogger) untuk terus menyumbang sesuatu yang baik setiap kali kita membuat post baru di blog² kita.. dan jangan lupa niat kerana Allah Ta'ala. Semoga perkongsian kita tersebut akan terus memberi manfaat kepada pembaca, followers dan pembaca kepada pembaca serta followers kepada followers mereka. Dan yang utama semoga kita terus²an mendapat keberkatan serta kebaikan (pahala) dari Allah hasil dari perkongsian tersebut.. insya'Allah.


p/s 1: jgn kita bersubahat sama ada membuat post atau memberi komen² (hanya untuk dapatkan trafik) kpd blog² yg contents nya lebih mengumpat hal org lain (gosip artis / cerita² buruk pemimpin sana sini / kutuk sana sini), takut nanti dosa kita sama terbabit.. diorg tu mungkin tak fikir (atau saja buat² jahil) konon tak kenal dosa, halal, haram cerita / post hal org (post gambar prempuan tak pakai tudung pon tak boleh) semata² nak dpt top ranking, nak jd blog no.1..

p/s 2: alangkah sia2 bila dosa melalui post gambar org dengan nampak aurat (terutama artis), bahkan post mengumpat (spt kisah artis walopon benar tetap tak boleh) tersebar dari 1 blog ke seribu pembaca, bahkan ke berjuta² org lain, di share lak ke social media..!! macam skim piramid dosa tu tersebar.. (berbangga lak tu blognye top alexa ranking).

"Berpesan²lah pada jalan 'haq' (kebenaran) dan berpesan²lah pada jalan sabar. [Surah al Asr: ayat 4]

img credit: http://syurgaituindah.blogspot.com/2012/10/kisah-4-batang-lilin.html

No comments:

Powered by Blogger.