Perlantikan PM Ke-8, Terima & Taat Supaya Tak DiLaknat

Jangan Cabar Keputusan Perlantikan PM Ke-8

Assalamualaikum! Sabtu lepas, sebaik saja DYM Agung melantik Tan Sri Muhyiddin Yasin (TSMY) sebagai Perdana Menteri Malaysia Ke-8, (PM ke-8), maka hingga hari ini kita dgr cakap² orang kata.. "TSMY tak layak, tak cukup majoriti, tak cukup sokongan, tak patut.." macam² komen orang konon nak protest.

samalah macam perangai buruk kaum Bani Israel. Bayangkanlah, mula² kau minta dilantik seorang pemimpin yang akan memimpian kamu semua.. tiba² kau orang banyak bunyi pulak..!!

Pada hari Sabtu itu juga waktu solat Maghrib di sebuah masjid di daerah Gombak, Selangor, kebetulan atau memang dirancang (kalau dirancang memang tererlah imam tu), Imam baca (kalau tak silap) Surah Al Baqarah, ayat 246-247, iaiti kisah perlantikan Talut sebagai Raja (pemimpin) Bani Israel oleh Allah melalui Nabi mereka, setelah didesak oleh kaum Bani Israel itu sendiri untuk dilantik seorang Raja bagi mereka.

Pengajaran Dari Kisah Perlantikan Raja Talut

Surah Al Baqarah, Ayat 246

أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ مِن بَعْدِ مُوسَىٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُّقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِن كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقَاتِلُوا ۖ قَالُوا وَمَا لَنَا أَلَّا نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِن دِيَارِنَا وَأَبْنَائِنَا ۖ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلَّا قَلِيلًا مِّنْهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ


Terjemahan:

Tidakkah engkau ketahui (wahai Muhammad), tentang (kisah) ketua-ketua dari Bani lsrail sesudah (wafatnya) Nabi Musa, ketika mereka berkata kepada seorang Nabi mereka: "Lantiklah seorang raja untuk kamu, supaya boleh kami berperang (bersama-sama dengannya) pada jalan Allah". Nabi mereka menjawab: "Tidakkah harus, jika kamu kelak diwajibkan berperang, kamu tidak akan berperang?" Mereka berkata: "Mengapa pula kami tidak akan berperang pada jalan Allah, sedang kami telah diusir dari kampung halaman kami, dan (dari) anak-anak kami?" Maka apabila perang itu diwajibkan atas mereka, mereka membelakangkan kewajipan itu, kecuali sebahagian kecil dari mereka. Dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang zalim.

Surah Al Baqarah, Ayat 247


وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا ۚ قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِ ۚ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ۖ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

Terjemahan :

Dan Nabi mereka pula berkata kepada mereka: "Bahawasanya Allah telah melantik Talut menjadi raja bagi kamu". Mereka menjawab: "Bagaimana dia mendapat kuasa memerintah kami sedang kami lebih berhak dengan kuasa pemerintahan itu daripadanya, dan ia pula tidak diberi keluasan harta kekayaan?" Nabi mereka berkata: "Sesungguhnya  Allah telah memilihnya (Talut) menjadi raja kamu, dan telah mengurniakannya kelebihan dalam lapangan ilmu pengetahuan dan kegagahan tubuh badan". Dan (ingatlah), Allah jualah yang memberikan kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang dikehendakiNya; dan Allah Maha Luas (rahmatNya dan pengurniaanNya), lagi meliputi ilmuNya.




Melalui kisah yang Allah rakam dalam Al Quran itu, bila mana diistiharkan oleh Nabi mereka akan perlantikan Talut sebagai Raja (oleh Allah), tiba² mereka, kaum Bani Israel protest, mempersoalkan dan komplen pasal tokoh yg dipilih sendiri oleh Allah.

Jangan Buruk Perangai

Inilah sikap buruk, tak senonoh perangai, sebahagian dari kita.. samalah macam perangai buruk kaum Bani Israel. Bayangkanlah, mula² kau minta dilantik seorang pemimpin yang akan memimpian kamu semua.. tiba² kau orang banyak bunyi pulak..!!

Ustaz Dr Mohd Nidzam Abdul Kadir

Hal ni disebut oleh Ustaz Dr Mohd Nidzam Abd Kadir, sebaik selesai solat Maghrib, sebagai mukaddimah kuliah Maghrib yang disampaikannya. Ustaz Dr Nizam, yang jadual kuliahnya di masjid tersebut ketika itu, mula memetik surah yg dibaca oleh imam Maghrib itu dan beliau menceritakan kisah Talut tersebut.

Ustaz Dr Nidzam mengingatkan kita (jemaah masjid ketika itu) semua umat Islam supaya JANGAN JADI SEPERTI KAUM BANI ISRAEL, yg memperlekehkan tokoh yg dilantik oleh Allah sebagai pemimpin. Kita minta untuk dipilih seorang pemimpin dikalangan kita, tiba² kita komplen & protest kata macam². Samalah kita seperti kaum Bani Israel..!!

Benar kata Ustaz Dr Nidzam tu, janganlah kita banyak komplen atas perlantikan TSMY sebagai Perdana Menteri Ke-8 ni. Kerana sememangnya perlantikan oleh DYM Yang diPertuan Agung adalah sah.

Terima & Taat, Supaya Tak DiLaknat

Merujuk kepada berita beberapa pihak yang tak puas hati ingin mencabar keputusan pemilihan PM ke-8 di Dewan Rakyat nanti, serta beberapa komen² & tweet² negetive penyokong lain, admin terpanggil untuk sekali lagi menegaskan betapa besarnya isu ini menurut Islam, sebagaimana petikan Al Quran di atas.

Sekiranya kita masih gelojoh nak protest ketentuan Allah, tak mahu beriman dengan Takdir atau Qada' & Qadar Allah, (kerana segala²nya adalah ketetapan Allah jua), maka ditakuti kita menjadi Kufur atau takut nanti kita dilaknat oleh Allah atau ditimpa dengan azab Allah.. atau kesemuanya.. wal'iyyazubillahi minzaalik..

Ingat jangan komplen, jangan cabar keputusan pemilihan pemimpin oleh Ulul Amri kita, ketua orang Islam (Agung yang bersikap adil). Pemimpin yang dilantik pula, iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin, (TSMY) adalah anak seorang ulama terkenal di Muar, Johor, iaitu Tuan Haji Muhammad Yassin bin Haji Muhammad, sumber..

Admin bukanlah seorang yang pro TSMY, bukan juga pro Tun M, jauh sekali menyokong PH, tidak juga bekas pemimpin² UMNO khususnya yg sedang didakwa (ex PMnya & ex TPMnya). Admin hanyalah mahukan Malaysia dipimpin oleh barisan pemimpin² Islam yang berIman & berTaqwa semata².. InsyaAllah, tahun² mendatang kita ke arah itu.. biiznillah..

Perlantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin Sebagai PM Ke-8

Akhir kata, TAHNIAH TSMY..!! atas perlantikan sebagai PM Malaysia Ke-8.. ingatlah ini adalah amanah yang sangat berat dan kita semua pastinya akan ditanya nanti akan amanah kita (peringatan utk diri sendiri)

No comments:

Powered by Blogger.