SEO Teknikal - Yang Perlu Dibuat & Yang TAK Perlu Dibuat



SEO - Search Engine Optimisation bermaksud proses mengoptimakan kandungan laman web secara menyeluruh bagi tujuan mesra enjin carian (search engine), dengan matlamat laman web kita akan terpapar pada ranking pertama, atau sekurang-kurangnya pada kedudukan 3 atau 5 teratas dalam Google search result. Jagi di sini kita akan membincangkan berkaitan SEO Teknikal - Yang Perlu Dibuat & Yang TAK Perlu Dibuat, sebagai rujukan kita semua.

SEO Teknikal selalunya merupakan aspek SEO yang sering terabai. Namun sebenarnya, ia sama pentingnya seperti untuk mendapatkan kandungan (contents) laman web yang terbaik. Ia merupakan struktur sokongan di belakang strategi SEO anda dan kepentingannya sangat jelas, seperti yang anda akan ketahui di bawah.

Infografik SEO Teknikal - Yang Perlu Dibuat & Yang TAK Perlu Dibuat


SEO Teknikal Yang Perlu Dibuat & Yang Tak Perlu Dibuat

Dalam infografic ini, mereka telah menyenaraikan apa yang anda sepatutnya dan tidak sepatutnya dilakukan (dos & don'ts), serta beberapa peralatan dalam talian (online tools) yang anda boleh gunakan ke arah mencapai sasaran SEO teknikal terbaik.

SEO Teknikal - Yang Perlu Dibuat & Yang TAK Perlu Dibuat

✔️ SEO Yang PERLU DIBUAT

✔️ Mesra Mobile (Mobile Friendliness)

Hari ini, pengguna mobile gadget telah mengatasi pengguna PC dan bilangan pengguna mobile gadget akan terus meningkat. Sekiranya anda tidak mengoptimumkan laman web anda untuk mesra mobile, anda bakal kehilangan pelanggan yang berpotensi.

Selain itu, Google mengumumkan pada tahun 2015, ia akan meningkatkan dan memperluaskan kemesra-penggunaan mudah alih sebagai isyarat ranking (ranking signal), iaitu algoritma ranking baru untuk kemesra-penggunaan mudah alih.

Kemudian tahun 2016, mereka melancarkan pengindeksan mudah alih pertama, sebagai permulaan ke arah tumpuan pada kandungan mudah alih dan bukan desktop untuk menilai hasil carian.


✔️ Kelajuan Capaian Pantas (Fast Loading Speed)

Sanggupkah anda menunggu di laman web yang mempunyai capaian jalur lebar lambat seperti 10 tahun yang lalu? Hari ini, pengguna Internet melihat kelajuan sebagai faktor utama yang menentukan sama ada mereka kekal atau meninggalkannya.

Mereka tidak boleh bersabar untuk menunggu loading website sepanjang hari. Laman web anda TIDAK boleh mengambil masa LEBIH daripada 3 SAAT untuk loading jika anda tidak mahu melihat pengguna melompat ke laman web lain dengan serta-merta.

Google tidak mengambil berat terhadap laman web anda jika perlahan - ia merangkak ke laman web anda untuk ketidakcekapan dalam pengekodan yang menarik kelajuan pemuatan anda.

Artikel berkaitan: Best Free Antivirus 2019 Review by Expert

Untuk laman web e-commerce, terutamanya, loading adalah perkara yang sangat penting. Pengguna boleh navigasi dengan cepat, mendapatkan apa yang mereka mahu dan menyelesaikan proses pesanan dengan cepat. Di samping SEO, ramai yang tahu bahawa laman web yang lambat seperti kura-kura menggagalkan berlakunya conversion (jual beli). Tidak berbaloi melabur dalam suatu produk jualan yang hebat serta sistem yang canggih namun laman web yang lambat memberi kesan kepada angka jualan anda. Menurut ConversionXL, 57% pengunjung akan meninggalkan laman web yang mengambil masa 3 saat atau lebih untuk loading.

Bukan hanya SEO, page speed juga akan memberi kesan kepada prestasi kempen 'Pay Per Click Google' anda, sekiranya anda 'bermain' dengan Google Ads. Dikatakan juga akan mengurangkan quality score, yang seterusnya meningkatkan kos pengiklanan anda. Itu belum lagi pembaziran trafik berbayar berharga, yang tidak mengubah kepada sales & leads.

Untuk meningkatkan kelajuan page speed anda, banyak faktor memainkan peranan, penyedia hosting, kecekapan pengekodan, cara imej-imej yang digunakan.

✔️ Versi Tapak Tunggal (Single Site Version)

Mempunyai versi tapak tunggal bermakna alamat laman web anda tidak boleh mempunyai versi berulang, seperti 'https / http / www' yang boleh menyebabkan masalah kandungan duplikasi.

✔️ Sijil SSL

Pada tahun 2014, Google mendedahkan bahawa ia akan menggunakan HTTP sebagai isyarat ranking, dan akan memberikan rangsangan kecil (small boost) kepada ranking laman web anda jika sijil SSL (SSL certificate) digunakan.

Ini bermakna bahawa tidak memilikinya boleh menyebabkan ranking keseluruhan laman web anda rendah kerana ia tidak memberi isyarat kepada search engine bahawa laman web anda baik. Oleh itu, anda perlu membeli sijil SSL dari hosting anda. Gunakan sijil utama khusus 2048-bit.

...

❌ SEO Yang PERLU DIELAKKAN

❌ Kandungan Duplikasi

Kandungan duplikasi merujuk kepada kandungan yang sama terdapat di beberapa tempat di Internet. Ia menjadikan kerja search engine sukar dan boleh menjadi hit yang menyakitkan untuk SEO anda. Anda boleh mengalami kehilangan trafik dan ranking yang lemah.

Jalankan semak pada kandungan laman web anda, meta tag, dan meta description untuk memastikan tiada kandungan duplikasi. Gunakan tag Canonical atau mengalihkan 301 sebagai penyelesaian untuk masalah duplikasi anda.

❌ Pautan Putus (Broken Links)

Pautan yang rosak / putus boleh menjadi kekecewaan besar bagi kebanyakan pengguna, menjauhkan mereka dari terus berada dalam laman web anda dan memberi kesan negatif terhadap pengalaman pengguna keseluruhannya.

Apabila crawler enjin carian menghadapi pautan yang rosak, mereka menghentikan apa sahaja yang mereka lakukan dan beralih ke halaman lain. Untuk mengelakkan ini, lakukan audit di laman web anda itu untuk mencari pautan yang rosak tersebut dan betulkannya.

❌ Kandungan Yang Digodam

Ini berkaitan dengan keselamatan (security) laman web anda. Pastikan laman web anda bukan sahaja bersih, kemas tetapi juga selamat daripada pelanggaran polisi dan godaman (hacks). Misi Google adalah untuk menjadikan internet tempat yang lebih baik, jadi mereka mengambil serius mengenai keselamatan di internet. Keselamatan adalah yang paling minimum untuk ranking SEO. Sekiranya kandungan anda digodam, Google akan menghukum anda dengan tindakan-tindakan yang agak menyakitkan:

  • Mengeluarkan laman web anda dari senarai carian, hingga menjejaskan trafik laman web anda,
  • Melabelkan laman web anda sebagai red-flagged - iaitu berbahaya! ðŸ˜±

Keselamatan (security) adalah sesuatu yang dilihat secara sistematik oleh para marketer, selagi bab keselamatan ini belum diselesaikan, selagi itulah laman web anda akan kekal tenggelam tanpa bantuan. Sama seperti penyakit manusia, pencegahan adalah lebih baik daripada mengubati. Berikut adalah beberapa langkah untuk diambil:

Gunakan alat seperti pengimbas Sucuri Malware percuma untuk menyemak hacks dan malware secara berkala
Gunakan alat seperti keselamatan iTheme untuk mencegah serangan kata laluan kekerasan di mana penggodam mencuba pelbagai kombinasi kata laluan untuk masuk ke laman web anda
Sentiasa sandarkan laman web anda secara tetap. Anda tidak pernah tahu bila laman web anda diretas. Vaultpress atau Updraftplus hebat.

❌ Cloaking

Cloaking adalah perbuatan menunjukkan kandungan atau URL yang berlainan kepada enjin carian (search engine) dan pengguna. Maklumat pandangan pengguna akan berbeza daripada crawler enjin carian. Ia bertentangan dengan Garis Panduan Webmaster Google seperti results yang dijangkakan tidak disediakan.

Sekiranya anda mencuba nasib dengan menyembunyikan link, kandungan spam, atau teks untuk meningkatkan search ranking anda, jangan kata kami tidak memberi amaran kepada anda. Awas Google akan kenekan 'sepakan panelty' kepada anda ðŸ˜°

❌ Struktur Laman Web (Site Architecture)

Setiap laman web harus mempunyai hierarki - struktur yang menganjurkan maklumat di laman web anda. Ini membolehkan spiders Google mudah merayap ke laman web anda untuk mengindeks kandungan anda. Namun, ini masih menjadi masalah dengan kebanyakan laman web.

Rancang struktur laman web anda dengan baik, anda akan dapat hasil yang baik. Beberapa garis panduan yang perlu diikuti antaranya:


  • Tetapkan minimum klik. Neil Patel dari Quicksprout mengatakan ia hanya perlukan 3 ke 4 klik sahaja untuk menavigasi ke mana-mana bahagian laman web anda.
  • Gunakan Google Search Console untuk menghantar sitemap anda.
  • Gabungkan URL yang mesra pengguna, memiliki makna dan berasaskan kata kunci (keyword based URL). Menurut Backlinko, kedudukan URL lebih pendek lebih baik di ranking Google. Cadangannya adalah menggunakan url link seperti backlinko.com/your-keyword ✔️ dan bukannya seperti kebiasaan ini backlink.com/10-12-17/category/artikel ✖️

❌ Site Tools

Alhamdulillah.. terdapat pelbagai site tools percuma yang boleh anda gunakan untuk mengoptimumkan aspek teknikal web anda.

Seperti Google Search Console membolehkan anda menghantar sitemap anda, menetapkan lokalisasi web anda dan cek laman web anda bagi sebarang kesilapan teknikal. Ia menjejaki dan menyokong kewujudan search results laman web anda. Ia juga membantu anda cek sama ada laman web anda mesra mudah alih. Sememangnya ia adalah tools yang diperlukan untuk mencapai dan mengekalkan SEO teknikal yang baik.

Artikel Technical SEO Audit dari Webris mengesyorkan untuk menyambungkan akaun Search console anda ke Google Analytics untuk memaparkan lebih banyak data supaya anda dapat meningkatkan lagi pendedahan web anda.

PageSpeed ​​Insights adalah satu lagi tool untuk memudahkan anda mengetahui berapa pantas (atau lambat) laman web anda loading. Ia menganalisis laman web anda dan mengesyorkan cadangan khusus untuk meningkatkan kelajuannya dengan berkesan. Anda juga harus menyemak bagaimana untuk mencapai skor tinggi pada Pagespeed Insights.

Screaming Frog pula membantu anda menjalankan audit teknikal dan menilai bidang yang memerlukan penambahbaikan.

Kesimpulan

Mempunyai SEO teknikal yang baik tidak mampu dicapai dalam masa semalaman, ia perlukan pemantauan berterusan, cek dan cek lagi. Terdapat banyak aspek yang berbeza untuk dipertimbangkan dan dioptimumkan, hatta walaupun ralat terkecil boleh menimbulkan masalah dalam situasi yang tidak baik.

Jadi dengan mengambil perhatian tentang apa yang perlu dilakukan dan apa yang tidak (dos & don'ts), akan memberikan rangsangan (boost) yang besar ke laman web anda. Mengapa harus berhenti setelah mencapai content marketing yang baik, bila mana anda boleh buat lebih banyak lagi untuk mengatasi pesaing anda? Lakukan langkah-langkah di atas untuk menetapkan tahap laman web anda berada pada ranking level tertinggi.


kredit: icecube.asia


1 comment:

  1. Terima kasih atas artikel yang bermanfaat ini! Mesra mobile adalah sangat penting dan beberapa tips boleh diikuti untuk menambah baik kemesrapenggunaan mudah alih laman web anda.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.