Innity Tips

Kali ni kita berkongsi Info & Tips tentang Innity ads.. seperti yang diketahui ramai, (kalo anda tak tau sila search apa itu innity ads), Innity ads adalah antara yang terlaris dipasaran www dalam menjana 'income via website / blogs'. Apa beza dengan Nuffnang..? Well, nuffnang adalah utk blog 'adik²' sementara Innity lebih kepada blog 'abang besar' atau 'kakak cantek'.. ahahaha.. ikut suka penulis laa nak bagi statement macam tu..!! Sebenarnya nuffnang boleh diapply oleh mana² Publisher (blog owner), sementara innity bukan semua Publisher yang layak / qualified dengan syarat²nya. Yaa, antara syaratnya adalah blog kategori 'abang besar' dan blog 'kakak cantek' adalah blog yang memiliki trafik yang tinggi, popular, berpengaruh.. ok understood..

Blog mindloading ni memang tak layak utk innity ads, (sekadar nuffnang lepas laa), tapi saya nak share info yang saya tahu sebab saya guna innity di main blog saya, selfhosted wordpress (maaf takleh bgtau kat sini).

Apa pon sini saya bagi beberapa info / fakta tentang innity:



Kepada Yang Bukan / Belum Guna Innity

Ini adalah info utama yang anda perlu tahu tentang syarat untuk apply sebagai Publisher innity ads. Website atau blog kita mestilah memenuhi syarat berikut:

  1. Target website trafik
    • 200,000 page views sebulan (+/- 6,666 pv sehari)
    • 40,000 unique visitors sebulan (+/- 1,333 uv sehari)

      ok ker agak² boleh lepas syarat ni..? huhuhu..
       
  2. Target geographical visitors
    • kalau 20-90% visitors anda adalah dari US, Europe, Africa, maka tak berapa sesuai untuk apply innity
    • tapi kalau visitors anda hingga 90% adalah dari Malaysia dan negara jiran termasuk China, maka sangat² digalakkan apply for innity.
Untuk lebih info sila ke innity requirement.

Maka berusahalah kita untuk melepasi syarat tersebut supaya dapat menggunakan kelebihan innity ads berbanding nuffnang yang, secara peribadi, tak berapa best compare dengan innity, jauh lebih baik.

Saya adalah pengguna innity ads pada main blog saya (a wordpress self host) sejak 2010, bukan blog yg satu ni. So saya tahu serba sedikit tentang penggunaan innity, walaupon adsense adalah yang terbaik. Bagaimanapon innity mensyaratkan setiap blog baru (yg berdomain lain), mesti kene 'Add New Site' utk menggunakannya di blog² kita yang lain. Tidak seperti adsense yang hanya perlu apply sekali sahaja, then boleh guna dimana² blog atau website lain dengan bebas. That's why saya tak dapat menggunakannya di blog ni.


Kepada Pengguna / Publisher Innity

Ok sebagai publisher innity sedia ada, mungkin anda sudah tahu (sila share) atau belum tahu, suka lah saya nak share sikit info & tips. Kali ni kita share cara:

Tip 1
Bagaimana nak hilangkan 'No Ads' atau 'typical green banner' yang sering terpapar di iklan innity seperti image di bawah.


Soalan
Kenapa nak hilangkan 'typical green banner' tu..?

Jawapan
Yelah kalau takde iklan utk dipaparkan, innity akan show 'green banner' yang membosankan bukan sahaja kita sebagai blog owner, tapi juga visitors kita sendiri. Adakah anda setuju..?
Kalau hari² blog kita show the 'typical green banner' by innity bukan saja orang lain bosan, bahkan orang lain (visitors) kita dah tau itu adalah iklan dan visitors tak akan memberi respons atau interaksi dengan iklan² tersebut. maka rugilah kita bila time wujudnya iklan jenis CPE (cost per engagement) yg memerlukan interaksi visitors.
Maka adalah bijak senadainya kita dapat menghilangkan terus tipikal banner hijau (takde iklan) di blog kita supaya visitors sentiasa rase fresh dengan adanya iklan sering yg berubah² dan ada antara mereka yang memberikan respon seterusnya 'engage' dengan iklan tersebut. Well, we are talking about money rite..?

So, macamana nak hilangkannya..?
Gunakan Altenate Ads yang disediakan dalam setting Manage Ads. Sila login innity ok
Should I say more..? Ok kalau anda adalah pengguna adsense, maka alternate laa dengan adsense. Kalau tidak pon anda boleh gunakan iklan lain yang anda rase sesuai utk alternate dengan 'banner hijau No Ads' innity tersebut. Contohnya..? Gunalah iklan affiliate yg anda ada atau produk amazon, atau nuffnang, atau produk / servis anda sendiri atau pandai² lah anda fikirkan..

Saya berniat nak buat tutorial cara nak create Alternate Ads dalam innity, tapi masa tak mengizinkan. Kalau anda nak tau gak cara² sila request di komen box atau godek² laa sendiri.. kalau ada kelapangan insyaAllah saya tunjukkan..

Tips 2
Pemilihan iklan yang sesuai untuk meningkatkan revenue atau income innity sehari.. dari seringgit, lima ringgit sehari ke belasan dan puluhan ringgit sehari.
Mungkin akan datang kita study & share tips ni pulak macamana.. insyaAllah..

2 comments:

  1. Salam Kenal

    http://www.pengertianpakar.com

    ReplyDelete
  2. oh begitu, jadi lebih ke market asia ya..
    salam kenal dan mampirlah ke https://beken.id/

    ReplyDelete

Powered by Blogger.